PROGRAMOMRÅDE FOR INTERIØR
OG UTSTILLINGSDESIGN
LÆREPLAN I FELLES
PROGRAMFAG VG2
Fastsatt som forskrift av
Utdanningsdirektoratet 11. januar 2007 etter delegasjon i brev av 26. september
2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17.
juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
§ 3-4 første ledd.
Gjelder fra 1. august 2007.
Formål
Bevissthet om og interesse for de ting
vi omgir oss med og de uttrykk offentlige og private rom formidler, danner
grunnlag for programfagene i interiør og utstillingsdesign. Programfagene skal bidra
til å imøtekomme samfunnets behov for veiledning og tjenester innen interiør,
profilering og utstillingsdesign.
Opplæringen skal bidra til utvikling
av kreativitet og forståelse for estetiske og etiske problemstillinger innen fagområdet
interiør og utstilling. Praktisk arbeid med materialer, redskaper og teknikker
skal gi grunnlag for faglig kompetanse og forståelse for faget i ulike kulturer
og tradisjoner i lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Opplæringen
skal bidra til å utvikle evne til å se sammenheng mellom materielle uttrykk og målgruppenes
oppfatninger og assosiasjoner. Programfagene skal fremme forståelse for forholdet
mellom arbeid og uttrykksform og bidra til å utvikle evne til kritisk
refleksjon over eget arbeid.
I opplæringen skal det legges vekt
på praktisk arbeid med fagrelaterte materialer, redskaper og teknikker samt kreativ
idéutvikling og profesjonelle presentasjonsformer. Programfagene skal bidra til
kunnskap og bevissthet om markedsføring og salg av produkter og tjenester innen
fagområdet.
Struktur
Programområde for interiør og
utstillingsdesign består av to programfag. Programfagene utfyller hverandre og
må ses i sammenheng.
Oversikt over programfagene:
Årstrinn
|
Programfag
|
|
Vg2
|
Produksjon
|
Produktdesign
|
Beskrivelse av programfagene
Produksjon
Produksjonsfasen omhandler
konkretisering og bearbeiding av oppdrag i samsvar med estetiske normer og valg
av arbeidsmåter. Programfaget omfatter arbeid med ulike materialer og teknikker,
med vekt på former, farger og lyseffekter. Trender og stilartenes utvikling
nasjonalt og internasjonalt er sentralt. Presentasjon av eget produkt inngår i
faget.
Produktdesign
Programfaget omhandler utvikling
av ideer til ulike interiør- og utstillingsløsninger, bearbeiding av skisser,
utarbeiding av presentasjonstegninger og enkle prosjektbeskrivelser. Programfaget
innbefatter visualisering av interiører og utstillinger i to- og tredimensjonale
skisser og tegninger. Dokumentasjon av arbeidsprosesser, begrunnelse for og
kostnadsberegning av valgte løsninger inngår som kvalitetssikring. Enkle behovs- og markedsundersøkelser er del
av programfaget. Programfaget omhandler gjeldende regelverk for helse, miljø og
sikkerhet, samt bruk av digitale verktøy.
Timetall
Timetall er oppgitt i 60-minutters
enheter.
Vg2
Produksjon 337 årstimer
Produktdesign 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er
integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av
fagkompetansen. I interiør og utstillingsdesign forstås grunnleggende
ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i interiør og utstillingsdesign innebærer
å bruke fagspråk og delta i faglige diskusjoner med kunder, oppdragsgivere,
kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i interiør og utstillingsdesign innebærer
å kommunisere, beskrive og dokumentere arbeid og bruke skriftspråket som
visuelt virkemiddel overfor målgrupper. Det innebærer også å dokumentere eget
arbeid og egen kompetanse.
Å kunne lese i interiør og utstillingsdesign innebærer
å forstå og reflektere over aktuell faglitteratur. Videre innebærer det å tolke
skriftlig og visuelt språk knyttet til fagområdet og forstå arbeidstegninger og
-beskrivelser.
Å kunne regne i interiør og utstillingsdesign innebærer
å kalkulere og beregne kostnader i forbindelse med oppdrag, gjennomføre
målinger og registrere størrelsesforhold av rom og tegninger.
Å kunne bruke digitale verktøy i interiør og
utstillingsdesign innebærer å bruke relevant digitalt utstyr for å innhente faglig
informasjon og eksperimentere med form, farge og komposisjon samt presentere
eget arbeid.
Kompetansemål
Etter Vg2
Produksjon
Mål for opplæringen er at eleven
skal kunne
- bruke materialer, teknikker, form og farge i samsvar med funksjon og arbeidets art
- bruke prinsipper for komposisjon i arbeid med tredimensjonalt rom
- bruke prinsipper for belysning i ulike områder i tråd med gjeldende regelverk
- bruke fagrelaterte fargesystemer
- kommunisere gjennom farger i ulike miljøer og kulturer og begrunne valg av farger
- bruke fagrelaterte og digitale verktøy, egnede materialer og teknikker i eget arbeid
- bruke form, farge og typografi i styling av ulike rom
- gjennomføre oppmålinger og beregne størrelsesforhold i ulik målestokk av rom og tegninger
- markedsføre egne oppdrag ved bruk av ulike kommunikasjonsformer
- bruke produkt- og bransjekunnskap i eget arbeid
- samarbeide med oppdragsgivere, kolleger og leverandører i eget arbeid
- ta vare på materialer og utføre enkelt vedlikehold av utstyr, verktøy og maskiner
- anvende gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i eget arbeid
- dokumentere og bruke kunnskaper om trender og stilarter i eget arbeid
Produktdesign
Mål for opplæringen er at eleven
skal kunne
- analysere og vurdere ulike typer oppdrag
- definere målgrupper og bruke idékart og skisser i egen produktutvikling
- definere kundens ønsker og behov, samt presentere ideer til ulike interiør- og utstillingsløsninger
- innhente og bruke relevant informasjon i egen produktutvikling
- tegne og visualisere ideer to- og tredimensjonalt i forkant av en produksjon
- utarbeide skisser, arbeids- og presentasjonstegninger på frihånd og ved digitalt tegneprogram
- presentere og argumentere for eget løsningsforslag i forhold til målgruppe, funksjon, estetikk, stil og sammenheng
- presentere alternative løsningsforslag med tegneprogram og annet relevant digitalt verktøy
- utarbeide prosjektbeskrivelse og kostnadsoverslag samt dokumentere kostnader for ulike produksjoner
- beskrive trender og endringer i interiør- og utstillingsfaget gjennom enkle markedsundersøkelser
- dokumentere og vurdere eget arbeid i et kultur- og stilhistorisk perspektiv
Vurdering
Vg2 Interiør og utstillingsdesign
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag
|
Ordning
|
Produksjon
Produktdesign
|
Eleven skal ha en
standpunktkarakter i hvert av programfagene.
|
Eksamen for elever
Programfag
|
Ordning
|
Produksjon
Produktdesign
|
Eleven skal opp til en
tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår.
Eksamen blir utarbeidet og
sensurert lokalt.
|
Eksamen for privatister
Programfag
|
Ordning
|
Produksjon
Produktdesign
|
Privatisten skal opp til en
skriftlig eksamen i hvert av programfagene. I tillegg skal privatisten opp
til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår.
Eksamen blir utarbeidet og
sensurert lokalt.
|
De generelle bestemmelsene om
vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.